Beza adik beradik


Bila dengar perkataan best je, mesti ada yang ingat makanan pe yang best time nak buka puasa kan? Atau pun pasangan artis mana yang best, adakah fahrin ahmad dengan scha? muahaha. Tak ada kaitan langsung. Mana satu yang best yang aku nak cakap ni adalah pasal jadi anak sulong atau jadi anak tengah2 atau jadi anak bongsu atau jadi anak tunggal. Hoho satu lagi isu yang aku pikir seronok untuk diskusi.

1) Anak sulong Anak yang mempunyai tanggungjawab besar. Menjadi contoh terhadap adik2. Jika parents dah tiada, pasti anak sulong akan memikul tanggungjawab sebagai ketua keluarga. Jika berlaku pe2 kat adik2, mesti anak sulong yang akan dipersalahkan dahulu. Kalau kena sebat oleh bapak, mesti sulong yang akan kena tibai dulu. Anak sulong mungkin akan jadi anak kesayangan keluarga. Lagi2 kalau anak sulong tu berjaya dalam pelajaran atau kerjaya. Selalunya senang untuk mintak sesuatu dari parents. Tapi, kalau adik2 anak sulong tu lebih berjaya darinya, mesti akan rasa rendah diri sangat2. Yela, mesti malu kan, adik2 lebih berjaya darinya. Kadang2 mesti akan dibenci oleh keluarga.

2) Anak tengah2 Walaupun berjaya sama cam anak sulong, mesti anak tengah2 akan tetap dibanding2kan dengan anak sulong. Seolah2 anak tengah2 ni tetap tak ada kepentingan. Kadang2, anak tengah ni susah untuk meminta sesuatu dari keluarga disebabkan keluarga beri perhatian lebih terhadap anak sulong dan anak bongsu. Menurut pakar2 motivasi, anak tengah2 ni mudah untuk berdikari. Mana taknya, keluarga lebih beri perhatian terhadap anak sulong dan anak bongsu. Jadi, anak tengah2 ni terpaksa berdikari untuk mendapatkan sesuatu. Menurut pakar motivasi lagi, anak tengah2 ni keras kepala sikit. Yang tu aku tak tau. Hanya sape2 yang jadi anak tengah tu yang mampu menjawabnya.

3) Anak bongsu Mungkin akan jadi orang last yang akan dihukum oleh parents jika ada melakukan kesalahan bersama2 dengan abang2 atau kakak2. Anak bongsu juga mungkin senang untuk mintak sesuatu dari keluarga. Apa yang best jadi anak bongsu ni, mesti akan dapat wang saku dari abang2 atau kakak2 yang dah berkerja. Boleh enjoy sakan..hoho. Kadang2 sampai tak perlu nak mintak pun dari keluarga sebab dah banyak dapat dari abang2 atau kakak2. hehe. Kadang2 anak bongsu ni, terlalu disayangi keluarga sampaikan ada yang jadi berlagak, sombong, degil atau tak dengar cakap. Yela, sebab dah tau mesti akan dibackup oleh keluarga.

4) Anak tunggal Boleh diibaratkan seperti raja. Semua benda mesti akan dapat kat dia sorang je termasuk harta keluarga. Walaupun semuanya dia dapat dari keluarga, tapi kebanyakkan mereka ni mesti akan mengalami masalah kemurungan yang berlebihan. Sebab nape? Sebab sunyi. Sebab tak ada teman. Tak ada sape2 jadi tempat dia bergurau2. Nak bergurau dengan parents, maybe parents busy dengan kerja. So duk la sorang2 kat rumah. *Sebenarnya ni semua juga bergantung kat parents gak. Kalau parents tu pandai untuk menjaga anak2, mesti sume anak2 akan terima layanan yang sama rata. Tak ada sape yang akan dapat layanan istimewa. Semua sama. Jadi tak akan ada la anak2 yang terasa terabai atau terasa hati nanti.

Comments

feynaa said…
errr....anak bongsu pompuan kire ank bongsu gak kan..hahahahaha

Popular posts from this blog

Kisah suami dan isteri

A Moment to remember..